היבטי מס בפירוק חברה

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

פירוק חברות הינו חלק מהותי ומורכב יחסית מדיני התאגידים בישראל, תחום משפטי הכולל עורכי דין רבים המתמחים בנושא ואלפי בקשות פירוק המוגשות לבתי המשפט והרשויות בישראל מדי שנה.

מלבד היבטים מקצועיים שונים של פירוק חברות – פירוק מרצון, פירוק בצו בית משפט וכן הלאה – הסדרת נושא החזר החובות והנושים של חברות בפירוק וכיוצא באלו, קיימים כמובן היבטי מס בפירוק חברה.

כמו נושאי מיסוי אחרים, גם המיסוי בהקשר לחברות בפירוק מהווה נושא מורכב וסבוך יחסית, נושא המחייב התנהלות תקינה ומושכלת וליווי של גורם מקצועי המתמחה בתחום.

היבטי מס בפירוק חברה כוללים מגוון רחב של נושאים ונקודות רלבנטיות. למשל מיסוי התמורה לבעלי המניות במקרה של רכישת חברה בתהליכי פירוק, התנהלות מיסוי בהקשר להפסדים של החברה בפירוק, מיסוי על מימוש נכסים של החברה בפירוק וכן הלאה.

שימוש בהפסדים לצרכי מס כנכס לכל דבר

במקרים מסוימים של פירוק חברות, בעיקר מקרים של פירוק מרצון אך לא רק בהם, בעלי המניות מפרקי החברה מבקשים להשתמש בהפסדים לצרכי מס של החברה המתפרקת כנכס לכל דבר ועניין.

כך למשל ייתכן מצב בו חברה אחרת תבקש לרכוש את החברה בפירוק לא לצורך הבראתה או המשך פעילותה אלא רק לצורך שימוש בהפסדיה הצבורים לצרכי מס כמצאי לקיזוז הפסדים והפחתת חבות המס.

בצורה זו בעלי המניות המקוריים יכולים לייצר רווח כספי מהמכירה והגורם הרוכש יכול להפחית את תשלום המיסים שלו בפועל. כמובן שעסקה שכל מהותה היא קיזוז הפסדים לא תאושר על ידי רשות המיסים כי אין לה טעם מסחרי מלבד הקטנת חבות המס של הגורם הרוכש – זוהי עסקה מלאכותית.

לכן זוהי נקודה חשובה של היבטי מס בפירוק חברה ואי אפשר פשוט לרכוש חברה בפירוק לצורך מימוש הפסדיה, אך בעזרת ליווי מקצועי יעיל ונכון של עו"ד לפירוק חברה ניתן לבצע הליך תקין ונכון המאפשר במקרים מסוימים גם ליהנות מהיבטי מיסוי וגם לקבל נכס משמעותי בדמות החברה שנמצאת בפירוק.

אופן חישוב התמורה לבעלי המניות בזמן פירוק חברה

נקודה חשובה נוספת ומורכבת יתר של היבטי מס בפירוק חברה היא אופן חישוב התמורה לבעלי המניות בזמן פירוק חברה.

הגדרות החוק יצרו מצב של אי ודאות לגבי אופן חישוב התמורה לבעלי המניות בפירוק, האם החישוב צריך להיות לפי נטו הסכום לאחר תשלומי המיסים על ידי החברה עצמה או ברוטו כך שהחישוב יכלול גם את המס ששולם כבר על ידי החברה בפירוק.

הסעיף הרלבנטי בפקודת מס הכנסה הינו 93, כאשר סעיף זה נוגע בשיטת חישוב המס במקרי העברת נכסים מחברה בתהליכי פירוק והחוצה ממנה ומהחברה לבעלי המניות – למשל מימוש נכסים של חברה בפירוק והעברת התמורה לבעלי המניות כחלק מהליך הפירוק.

היבטי מס בפירוק חברה צריכים לפרט האם שווי הנכסים עוברי מהחברה לבעלי המניות לפי חישוב ברוטו או נטו. הליך פירוק שבו מועברים נכסי החברה לבעלי המניות שלה יכול להיבחן כשני אירועי מס נפרדים – מכירת נכסי החברה לבעלי המניות תוך חישוב שווי השוק וחישוב רווח ההון הרלבנטי ואירוע שני של מכירת מניות החברה מידי בעלי המניות בתמורה לנכסים או בתמורה לכסף שהושג ממכירת נכסי החברה לגורם שלישי.

בפועל, בית המשפט בישראל קובע לגבי נושא זה של היבטי מס בפירוק חברה כי הנכסים יחושבו לפי חישוב ברוטו – לפני תשלום המס (הסכום הגבוה יותר). כך שאופן חישוב המס הוא ברוטו – לפני תשלום המס על ידי החברה. לפי בית המשפט, מודל פעולה זה מבטיח התנהלות נכונה מבחינת מיסוי ומונע תכנוני מס פסולים.

תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!