Site icon המרכז לפירוק חברות

מהי חברה מפרת חוק?

במסגרת דיני החברות בישראל, כמו גם בדינים רלבנטיים אחרים, יש מקרים רבים ומגוונים בהם חברה עסקית יכולה להיחשב מפרת חוק. הפרת החוק מבחינת חברה עסקית יכולה להיות עקב סיבות טכניות ולכאורה פשוטות יחסית אשר לצידן עונשים קטנים יחסית, אך כמו כן יש גם סיבות חמורות, הנחשבות עבירות משמעותיות ואשר יכולות אף להוביל לעונשי מאסר של מנהלים.

אך מעבר לאפשרויות השונות שיש לחברות להפר את החוק הישראלי או הבינלאומי והעונשים הפוטנציאליים הנלווים לכך, ישנה הגדרה רשמית ופרטנית של משרד המשפטים בהקשר של חברה מפרת חוק.

חברה מפרת חוק היא חברה אשר הוגדרה ככזו ע"י רשם החברות, לאחר הפרה של חוק החברות, בהקשר לתשלומים שיש לבצע או דיווחים שחובה על כל חברה להעביר לרשויות המדינה. כאשר חברה מוגדרת מפרת חוק באופן רשמי ע"י הרשם, הנתון המהותי והבעייתי הזה מופיע במאגר הנתונים הפתוח לציבור (כמו גם לבנקים ולחברות אחרות כמובן) של רשם החברות.

רשם החברות ורשויות החוק יכולים להטיל על חברה מפרת חוק סנקציות שונות בהקשר לפעילותה.

האפשרות להגדיר חברה בתור חברה מפרת חוק ולהטיל עליה סנקציות שונות הקבועות בתקנות רשם החברות הינה פועל יוצא של תיקון לחוק החברות שנכנס לתוקפו בשנת 2010. זהו נושא הנוגע לחברה עצמה בתור ישות משפטית נפרדת אך גם לנושאי משרה בה כפי שיוסבר בהמשך.

סוגי ההפרות המביאים להגדרת חברה כמפרת חוק

ביטול ההגדרה כחברה מפרת חוק

על מנת לבטל את ההגדרה של רשם החברות על היותה של חברה עסקית "חברה מפרת חוק" כל שיש לעשות הוא להסדיר את ההפרות הרלבנטיות מול הרשם.

כך, יש לשלם את כל האגרות שלא שולמו (בתוספת ריבית  והצמדה ולעיתים קנסות איחור – עפ"י הוראות הרשם) ו/או להגיש את כל הדו"חות השנתיים הרלבנטיים.

סנקציות אפשריות על חברות מפרות חוק

Exit mobile version