מתי ולמי כדאי להקים ולרשום חברה?

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

הקמה ורישום חברהעסקים, כמו גם חלק מבעלי המקצועות החופשיים, יכולים לפעול מול לקוחותיהם ומול רשויות המס באחת מהשיטות הבאות:

  1. עוסק פטור – מתאים לעצמאים קטנים, אשר מבקשים לקבל פטור מגביית תשלומי מע"מ מלקוחותיהם. בקשה לקבלת מעמד של עוסק פטור צריכה לעמוד בסף הכנסה שנתית מינימאלי נמוך למדי.
  2. עוסק מורשה – עוסק כזה מחויב בגביית תשלומי מע"מ מלקוחותיו, והעברתו למע"מ בניכוי מס על התשומות. ישנם בעלי מקצועות חופשיים אשר נאסר עליהם להיות עוסקים פטורים וחלה עליהם החובה להגדיר עצמם כעוסקים מורשים.
  3. חברה בע"מ – זוהי מסגרת ארגונית משפטית אשר נושאת עימה חובות וזכויות משלה. חברה אמורה להתאגד ולשאת בעלויות התאגדות ורישום אצל רשם החברות. יחד עם זאת, התאגדות כחברה נושאת עימה יתרונות שלא ניתן למצוא במעמד של עוסק מורשה (וכמובן מאליו, גם לא במעמד של עוסק פטור).

ישות משפטית נפרדת

סיבה חשובה שמביאה פעמים רבות להחלטה להקים חברה נעוצה בכך שחברה בע"מ נחשבת לישות משפטית בעלת קיום משל עצמה.

משמעות הדבר היא שאדם שמקים חברה נושא באחריות לחובותיה של החברה רק עד גובה הון המניות שברשותו. אמנם ניתן, במקרים מסוימים, לבצע הרמת מסך משפטית, ובכך לתבוע באופן ישיר את הבעלים, אבל מדובר בהליך חריג ונדיר.

לעומת חברה בע"מ, כאשר מדובר בעוסקים שאינם חברה, הרי שניתן, בקלות יתרה, לתבוע מן המייסד לשלם בגין חובות, וכן לתבוע אותו באופן ישיר, כאשר מתגלעים חילוקי דעות בנושאים שונים.

מס חברות

כל חברה ויחיד בישראל מחויבים בתשלומי מיסים על ההכנסה. בין יחידים שאינם חברה, לבין חברות בע"מ, ישנם הבדלים בחיובי המס שנובעים מצורת ההתאגדות השונה.

לעומת יחיד, שהוא אדם המחויב בתשלומי מס הכנסה (על פי מדרגות מס), הרי שכאשר מדובר בחברה, מהות החיובים שונה מעט. חברה איננה מחויבת בתשלום מס הכנסה כי אם בתשלום של מס שנקרא מס חברות. מס החברות אינו מדורג כי אם אחיד, ומשתנה מעת לעת. בשנים האחרונות חלה הפחתה מתמשכת בשיעורו.

בקרב חברות רבות נהוג לחלק חלק מהרווחים בצורה של דיבידנד לבעלי המניות. על דיבידנד כזה גובה המדינה מס, אשר יחד עם מס החברות הופך את שיעור המס בקרב חברות לדומה למדי לזה אשר מקובל ליחידים שמגיעים למדרגות מס גבוהות. כאן עומד היתרון חשוב – בידי החברה שמורה היכולת להחליט האם ומתי לבצע חלוקת דיבידנד. כך ניתן להחליט בין שתי אפשרויות:

  1. לחלק דיבידנד ולשלם מס.
  2. לדחות את תשלום הדיבידנד, לא לשלם מס, ולהשקיע את מלוא הרווח בפיתוח העסק או בהתרחבות שלו.

תשלומי ביטוח לאומי

יתרון משמעותי נוסף שגלום בכך שחברה רשאית לחלק את רווחיה כדיבידנד טמון בהיבט של תשלומי ביטוח לאומי. אם ניקח לדוגמא בעל מניות בחברה שהכנסותיו מהחברה מחולקות בין משיכת משכורות (50%) לבין משיכת דיבידנד (50%), הרי שהוא יזכה לשלם תשלומים מופחתים לביטוח לאומי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שעבור דיבידנד אין משלמים ביטוח לאומי, ולכן, בדוגמא שהצגנו, בעל החברה חוסך תשלומי ביטוח לאומי עבור מחצית מהכנסותיו.

ייסוד ורישום חברה

למרות שראינו שישנם יתרונות בהתאגדות כחברה, הרי שלא תמיד התהליך הזה כדאי. ייסוד של חברה מחייב עמידה בכללים של רישום החברה, ניהול ספרים, ודרישות חוקיות נוספות כגון קביעת תקנות, הגשת דוחות כספיים ועוד.

רישום חברה וניהולה השוטף כרוכים בעלויות שעוסק מורשה אינו צריך לעמוד בהם. מי שהחליט לייסד חברה, חייב לרשום אותה אצל רשם החברות.

רישום כזה מחייב, נוסף לתשלום אגרה, גם הגשת מסמכים שונים וביניהם תקנון החברה, הצהרת דירקטורים והצהרת בעלי מניות.

הקמה ורישום חברה
תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!