מהו פירוק זמני של חברה?

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

הקפאת הליכיםפירוק חברה הינו הליך משפטי אשר מחסל את חייה של החברה ומפרק את קשריה השונים של החברים בה בינם לבין עצמם ובינם לבין גורמים אחרים.

ישנם גורמים שונים לפירוקה של החברה, הן מרצון והן בדרך כלל כתוצאה מחדלות פירעון וקשיים פיננסיים המקשים על המשך קיומה העסקי של החברה.

מקובל לחלק בין שלושה סוגי פירוק מרכזיים: פירוק מרצון, פירוק על ידי בית המשפט, ופירוק בפיקוח של בית המשפט. בחלק מן ההליכים הכונס הרשמי מעורב בפיקוח לכל אורך ההליך, החל משלב הבקשה ועד למינוי המפרק הזמני האחראי על הליכי הפירוק.

מינוי מפרק זמני לחברה בפירוק

בדרך כלל לאחר הדיון בבקשת הפירוק המוגשת לבית המשפט, רשאי בית המשפט על פי שיקול דעתו ועל פי נסיבות המקרה לדחות את הבקשה או להורות על אישור הבקשה ולפרק את החברה.

במקרים מסוימים בית המשפט מפנה מפרק זמני עד למינוי של המפרק הקבוע. לעיתים עקב גורמים שונים, כמו חששות להברחת נכסים, מתעורר צורך למנות מפרק בהקדם ועל כן מינוי המפרק הזמני יוכל להיות מאושר גם לפני הדיון בבקשת הפירוק עצמה בבית המשפט.

חשוב לומר כי בפירוק בידי בית המשפט יש להבדיל בין מפרק זמני לאחר בקשת הפירוק אך בטרם אישרו צו הפירוק, ומפרק זמני לאחר צו הפירוק אך בטרם מינוי מפרק קבוע-המהווה שלב מתקדם יותר.

צו פירוק זמני והקפאת הליכים

מטבע הדברים, בקשת הפירוק לא תמיד מתקבלת בדיון בבית המשפט. יחד עם עובדה זו, התפתחה פרקטיקה מקבילה שבה החברה מבקשת צו הקפאת הליכים באופן זמני למספר מוגבל של חודשים, בהם החברה מנסה הליכים שונים כמו הצעות הסדר או פשרות.

המצב הזמני הזה עוצר את הליכי הפירוק ובמידה והצו לא מאושר, הליכי הפירוק ממשיכים וממונה מפרק זמני/קבוע עד לסיום ההליכים.

כיום בדרך כלל מקובל לומר כי בית המשפט ימנה מפרק זמני על פי שיקול דעתו בהתאם לאחד מן המקרים הבאים: במקרה בו מתעורר צורך מיידי לאשר את הצו על פני סעדים אחרים, או במקרים בהם הוכח כי החברה אינה פועלת או שהיא חדלת פירעון.

שכר עובדים במהלך פירוק זמני של חברה

אחד ההשלכות אשר יש לתת עליהן את הדעת במהלך פירוק זמני, הינה מעמדם של זכויות העובדים בכל תקופה זו. במספר פסקי דין הכריע בית הדין לעבודה כי צו הפירוק הזמני ויחסי העבודה מסתיימים עם הכניסה לתוקף של צו הפירוק הקבוע. דהיינו החל מתקופה זו העובדים אינם זכאים לשכר.

עם זאת הובהר כי במקרים בהם ניתנת לחברה צו פירוק זמני – החברה ממשיכה להתקיים מבחינה עסקית ולכן העובדים זכאים לשכר. השינוי המהותי מתבטא בהעברת הסמכויות אל המפרק הזמני אך אין הדבר פוגם בזכויות העובדים באותה תקופת ביניים.

חשוב לומר כי המפרק הזמני יכול לשנות בתקופה זו גם את תנאי ההעסקה על פי רצונו כמובן בכפוף להנחיית בית המשפט בהליך הפירוק.

כחלק מהליכי פירוק החברה במטרה לסיים את פעילותה העסקית, פירוק זמני הינו הליך סטנדרטי ומקובל במקרים בהם מתעורר צורך למינוי מפרק זמני או ביצוע פירוק זמני.

כפי שראינו שלב ביניים זה שונה מפירוק קבוע והינו בעל השלכות שונות וניואנסים-אשר המשמעותי ביניהם הוא מעמד העובדים בחברה באותה תקופת ביניים.

פירוק זמני יתבצע בהתאם לנסיבות השונות ומומלץ להיוועץ עם גורמים מקצועיים ומנוסים לשם קבלת החלטה מיטיבית שתביא לביצוע יעיל ואפקטיבי ככל האפשר.

הקפאת הליכים
תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!