כיצד מתבצע פירוק חברת יחיד?

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

פירוק חברת יחידחברת יחיד היא חברה שבה בעל מניות אחד ויחיד, זוהי אפשרות חוקית וזמינה מאז השינוי בחוק החברות משנת 1999. כמו כן, חברת יחיד יכולה להיות מוחזקת ורשומה על שמו של אדם שאינו תושב ישראל, בעל המניות היחיד יכול לשמש כמנכ"ל החברה וכדירקטור היחיד בה.

חברת יחיד מאפשרת לאדם אחד להקים חברה ולהיות בעל המניות היחיד בה, כאשר הוא כמובן נהנה מההפרדה המשפטית של התאגדות כחברה ומהעובדה שהחברה הינה יישות משפטית וכלכלית נפרדת מבעל המניות שלה.

אך מה לגבי סיום חייה של חברת יחיד? במאמר הבא ננסה לספק פרטים חשובים ופרקטיים לגבי פירוק חברת יחיד.

מסלול פירוק ייחודי ומקוצר

מכיוון שחברת יחיד היא חברה בעלת מאפיינים ייחודיים לעומת חברות אחרות שלהן כמה בעלי מניות וכמה דירקטורים, רשם החברות במשרד המשפטים מציע החל מ-2011 מסלול ייחודי ומקוצר עבור פירוק חברת יחיד.

המסלול נוצר גם בגלל המאפיינים המיוחדים של חברות היחיד אך גם בגלל שינויים בפעילות רשם החברות ועומס רב שנוצר בתהליכי פירוק. בשנים האחרונות רשם החברות רשאי להכריז על חברות כ"מפירות חוק" כאשר הן לא משלמות את כל האגרות השנתיות, לא מגישות לו את כל הדו"חות הרלבנטיים ועדכונים שנתיים אודות בעלי העניין בחברה.

הכרזה על חברה בתור מפרת חוק מוביל למגבלות על החברה עצמה ויכול להקשות על התנהלות עסקית של בעלי המניות שלה – שינוי זה גרם לכך שחברות יחיד רבות הוכרזו מפרות חוק ובעלי המניות שלהם ביקשו לפרקן מרצון עקב חוסר פעילות מעשי.

ההליך המקוצר של פירוק חברת יחיד הינו מהיר יותר וכולל שני שלבים בלבד ופרסום בודד ברשומות, זאת בניגוד ל-5 שלבים ושני פרסומים ברשומות הקיימים בהליך פירוק רגיל של חברה.

פירוק חברת יחיד, כאשר הוא פירוק מרצון ונעשה במסגרת ההליך המקוצר, מאפשר לחברה להימנע מצעדי אכיפה על פעולות שלא בוצעו על ידי החברות בעבר וכמו כן יינתן להן פטור מתשלום חובות האגרות השנתיות של שנים קודמות.

הליך הפירוק בפועל של חברת יחיד

המסלול המקוצר לפירוק חברת יחיד מיועד רק לחברות יחיד שבהן בעל המניות היחיד הוא גם הדירקטור היחידי. ההליך עצמו מומלץ על ידי רשם החברות בעיקר לחברות יחיד שלהן מעט התחייבויות ומעט נכסים – כאשר יש לבצע את סילוק על ההתחייבויות ומימוש של כל הנכסים בתוך חצי שנה מקסימום.

אלו השלבים וההנחיות השונות לגבי הליך פירוק חברת יחיד (פירוק מרצון):

  • יש לוודא ראשית כי החברה היא אכן חברת יחיד – בעל מניות יחיד שהוא גם הדירקטור היחיד בחברה.
  • יש לחתום על טופס בקשה לפירוק, בנוכחות עורך דין ולאחר מילוי כל הפרטים הרלבנטיים בטופס.
  • יש לוודא כי המפרק שנקבע לחברה – אשר יכול להיות בעל המניות עצמו – חותם כיאות במקומות המתאימים על טופס הבקשה לפירוק החברה. המפרק צריך לשלוח את הטופס הייעודי (מצורף לטופס הבקשה הראשי) שמטרתו פרסום דבר הפירוק ברשומות – המשלוח צריך להיעשות מיד לאחר חתימה על תצהיר המפרק לגבי הפירוק.
  • יש לקבוע (בתצהיר הפירוק של המפרק) תאריך לאסיפה כללית סופית לגבי פירוק חברת יחיד, בטווח של 4-6 חודשים מיום חתימת ושליחת התצהיר.
  • ההודעה בדבר פירוק חברת יחיד חייבת להיות מפורסמת בעיתון הייעודי "רשומות", מודפסת במלואה ועם חתימה. יש להכין העתקים של הפרסום ברשומות ולשלוח יחד עם אישור הדואר הרשום של שליחת הפרסום ברשומות לרשם החברות לצורך תשלום אגרת פרסום.
  • רשם החברות מאשר את הבקשה לפירוק והמפר יכול להתחיל לממש נכסים ולסלק התחייבויות.
  • לאחר האסיפה הכללית (יש בעל מניות יחיד כך שזהו צעד פורמלי בלבד) יש לחתום על המשך טופס הבקשה לפירוק, יש לצרף אישורי רשויות מס לקבלת פטור מתשלום אגרות. זהו השלב האחרון ולאחריו רשם החברות מספק אישור של פירוק חברת יחיד.

כמו כן, פירוק חברת יחיד יכול להיעשות במסלול הפירוק הרגיל כמו כל חברה אחרת בישראל. אך הו הליך ארוך ומורכב יותר המיועד יותר לחברות יחיד בעלות פעילות ממשית או בעלות נכסים והתחייבויות מורכבות.

פירוק חברת יחיד
תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!