הצעת חוק- קדימות לשכר עובדים בפירוק חברה

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

קדימות לשכר עובדיםכיום, כאשר חברות רבות (כמו מגה למשל) נמצאות על סף סגירה ואיבוד נכסים, הוצעה הצעת חוק אשר מעמידה את העובדים בראש פירמידת הנושים. הקדימות של העובדים לקבל את שכרם עומדת, על פי הצעת חוק זו, לפני שכר הטרחה של עורכי הדין והוצאות אחרות הקשורות בפירוק החברה. באופן כזה, יוכלו עובדי החברה להבטיח את קבלת הזכויות המלאות המגיעות להם, לרבות חיסכון פנסיוני, שכר, פיצויים וכו', לפי קבלת מליוני השקלים המגיעים למפרק.

פירוק חברה

פירוק חברה הינה הודעה על חברה כחדלת פירעון, וכחסרת אמצעי תשלום כלשהם. הכרזה על פירוק חברה יכולה להיעשות על פי צו בית משפט על ידי הנושים, העובדים או על ידי החברה עצמה. במקרה זה, כל פעילויות החברה נעצרות ויותרו תשלומים לנושים בלבד. כמו כן, הכרזה זו מפורשת לעובדים כהודעת פיטורין גם אם לא קיבלו הודעה זו באופן רשמי ממנהלי החברה. מפרקי החברה המונים רואי חשבון, עורכי דין ויועצים שונים מתמנים לעסוק בתיק מטעם בית המשפט או מטעם החברה עצמה.

במצב זה, למרות שהתשלומים לעובד עדיפים על תשלומים לספקים שונים, קודם כל משולמים התשלומים לתהליך הפירוק עצמו ולעוסקים בו. לכן יכול להיווצר מצב כי עורך הדין המטפל בתיק הפירוק יקבל כספים רבים (אף מיליונים) לפני שהעובד יקבל את שכרו כפי שמגיע לו בחוק. גם במקרה של, יועדף התשלום השוטף לבנק לפני תשלום שכר העבודה של העובד.

מכיוון שפירוק חברה הינה בעיה משמעותית ומהותית של העובדים, ההמלצה היא להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחומים אלה, ויכול לעזור לכלל העובדים ולכל אחד באופן פרטני. לפעמים יוכלו העובדים לתבוע את החברה בתביעת נזיקין, אם יתגלה כי החברה נוהלה ברשלנות וללא אחריות כלפי הרשויות בכל הנוגע למשיכת כספים מהקופה המרכזית או תהליכים לא חוקיים אחרים. מכיוון שבכל זמן הביניים בו נמצאת החברה בהליכי פירוק, מפרק החברה הוא זה האחראי לעובדים ומחויב כלפיהם לשקיפות מלאה, הצעת החוק המקודמת עשויה לסייע לעובדים ולהקל על תהליך קבלת הכספים כולו.

זכויות העובדים בפירוק חברה

כאשר חברה מתפרקת, העובדים לרוב יהיו הראשונים אשר ירגישו זאת. בדרך כלל, הצעד הראשון הוא פיטורין לכלל העובדים או למרביתם. פעמים רבות, צעד הפיטורין יגיע לאחר חודשים בהם לא שולמו תנאים סוציאליים בסיסיים (כמו ימי חופשה, הבראה, פנסיה) ואף משכורות מלאות.

העובדים המפוטרים במקרה זה, אינם יכולים אף לתבוע את המעסיק על השכר שלא שולם מפני שלרוב הוא יהיה חדל פירעון ויכריז על עצמו כפושט רגל. ללא נכסים וכספים נזילים, לא יוכל המעסיק לשלם את הכסף המגיע לעובדים, גם אם יוכרח לעשות זאת. כך שלתביעה שכזו לא יהיה בסיס או אפקט יעיל כלשהו.

כך שעל העובדים במקרה זה, להתמודד עם הפיטורין ועם חוסר הביטחון לגבי מועד כניסת המשכורת אם בכלל.  מעבר לכך, פעמים רבות, על פי חוזה העבודה, מגיע לעובדים עוד מספר תשלומים כמו דמי פיצויים, דמי הודעה מוקדמת ועוד. סכומים אלה אינם מהווים מותרות בזמנים אלה של בין עבודות, אלא פעמים רבות משמשים למחיה והישרדות.

לרוב, את הכספים המגיעים לעובד הוא יכול לתבוע מהביטוח הלאומי. אולם התהליך עד קבלת הכספים מרגע הגשת התביעה, הינו תהליך ארוך ומורכב, שלפעמים דורש את סיום התהליך של החברה אל מול המוסדות המפרקים ובתי המשפט. יחד עם זאת, קבע המוסד לביטוח לאומי תקרת תשלומים, אשר מעליה לא משולמים תשלומים נוספים.

תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!