גביית חובות מחברה – מה צריך לעשות

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

גביית חובות מחברה – מה צריך לעשותגביית חובות מחברה או מישות עסקית עשויה להיות עניין סבוך ולא פשוט במידה ולא ננקטו מבעוד מועד צעדים שונים שבאו להבטיח את קבלת התמורה.

איך מתבצע תהליך גביית חובות מחברה כאשר קיים קושי להגיע אל בעל העסק או אל בעלי המניות השונים? האם ניתן למנוע מחברה להבריח נכסים וכספים שהיו יכולים לשמש לצורך פירעון חובות? מהו מצב של חדלות פירעון? כל אלה הינן סוגיות חשובות. לא פחות מכך, חשוב לדעת באילו דרכים ניתן להתגונן עוד לפני שנוצרה התחייבות, כדי למנוע מצב שבו נוצרים הפסדים וכספים רבים יורדים לטמיון.

לפעול חכם ומראש

לפני שנראה כיצד ניתן לבצע גביית חובות שנוצרו בחברה שהפכה לבעלת חוב שלכם, ראוי להתחיל ולומר איך כדאי למנוע קשיים בגבייה באמצעות פעולה חכמה. מי שפועל באופן חכם ומראש יוכל לחסוך לעצמו הרבה מצבים של עוגמת נפש וגם הפסדים כספיים.

מכיוון שלא תמיד קל ופשוט לבצע גבייה של חוב מחברה בעירבון מוגבל או חברה בערבות מניות (מה שנקרא – חברה בע"מ), לא כדאי להתקשר עם חברה בעסקאות גדולות בלא צעדים מוקדמים. צעד ראשון הינו לבצע בדיקה אודות מצבה הפיננסי של החברה, בדיקת חוסנה הכלכלי ודירוג האשראי שלה.

חשוב לא פחות – לדאוג לביטחונות. אילו בטחונות יכולים להועיל? יש כמה וכמה סוגים. אפשר למשל לדרוש קבלת ערבות אישית מבעלי החברה או ערבות בנקאית, כך שבמידה ולא שולמה התמורה עבור אספקת סחורה, שירותי ייעוץ וכיוצא באלה, ניתן יהיה לפנות לבנק בהליך פשוט יחסית ולקבל את סך הערבות. אפשרות נוספת היא לדרוש שיעבוד על הסחורות שנמכרו בהקפה לחברה.

מסך והרמת מסך

כדי להבין מדוע בכלל קיים קושי בגביית חובות מחברה בעירבון מוגבל, נסביר שחובם של בעלי מניות בחברה כזאת מוגבל עד לסך שווי המניות שלהם. במילים אחרות, במידה ולא נותר כסף בקופתה של החברה לצורך תשלום התחייבויותיה הרי שלא ניתן לפנות באופן ישיר לבעלי החברה ולדרוש שישלמו את החובות מכיסם. בלשון משפטית.

מתואר מצב שבו קיים מעין מסך, קו גבול שמפריד בין החברה (כאישיות משפטית בפני עצמה) לבין בעלי החברה, שהם ישויות משפטיות נפרדות. אך האם יש להרים ידיים ולמהר למחוק את החוב שנוצר בפעילות שמול החברה? לא תמיד ולא בהכרח. בתי המשפט מכירים במצבים שבהם מן הראוי לבצע "הרמת מסך". זהו צעד שבו למעשה מסירים את ההפרדה בין בעלי החברה לבין החברה, כך שניתן יהיה לאלץ אותם לשלוח את היד לכיס ולשם את החובות. זהו צעד לא כל כך נפוץ, שכן יש להוכיח תנאים מסוימים כדי שיהיה אפשרי.

הרמת מסך וגביית חובות

מתי ניתן יהיה לבקש מבית המשפט לבצע הליך של הרמת מסך? מתי ניתן יהיה לדרוש את תשלום החוב מתוך נכסיהם הפרטיים של הבעלים? זה אפשרי במספר מצבים שונים, שהמשותף להם הוא פעולה שלא בתום לב. במידה וניתן להראות שבעלי החברה או בעלי תפקידים הסתירו מצב ידוע ומהותי, כגון יצירת התחייבויות בעודם יודעים שאין כל סיכוי לעמוד בתשלום החוב. כאשר חברה בקשיים רציניים מגבירה רכישות מספקים למשל, זהו תמרור אזהרה וכן כאשר ישנו ניסיון להבריח נכסים מנכסי החברה.

אילו עוד כלים יכולים לשמש לצורך גביית חובות מחברה? צעד אפשרי שצריך להיעשות בכלים משפטיים מסודרים הינו למשל הטלת עיקול על נכסים שונים או כספים המיועדים לחברה אך טרם "נבלעו" בחשבונותיה או בסך נכסיה. זהו צעד ביניים שיכול להקל על גביית חוב בהמשך. בנוסף, ניתן לדרוש את פירוקה של החברה, כך שסך נכסיה ישמשו לצורך פירעון חובות.

תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!