הרמת מסך – מהי?

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

הביטוי הרמת מסך מתייחס לפעולה בה בית המשפט מרים את מסך ההתאגדות של חברה מסוימת ומייחס את החובות ואת אחריות החברה לבעלי המניות שלה, וזאת בניגוד לעובדה שבעלי מניות וחברה חסינים מפני תביעות משפטיות מסוג זה. באילו מקרים חריגים ניתן לבצע הרמת מסך וכיצד בדיוק ההליך עובד? הכנו עבורך מדריך מקוצר. 

מדוע יש צורך בהרמת מסך? 

כאשר חברות נרשמות ברשם החברות הן מתפקדות כגוף משפטי נפרד מהאנשים הרשומים בה, וכך בעלי המניות שלה ובעלי החברה למעשה חסינים מפני תביעות משפטיות. תביעות אלה יכולות להיות מוגשות כאשר החברה צוברת חובות או הפסדים, עם זאת בית המשפט קבע כי ישנם מספר מקרים בהם ניתן לבצע הרמת מסך לחברה ולייחס את אותה אחריות לבעלי החברה. למעשה, כל האישיות העצמאית של חברות מבוסס על קיומו של מעין מסך של ההתאגדות אשר מפריד בין חובותיה וזכויותיה של חברה ובין חובות וזכויות מחזיקי המניות בה.

מתי ניתן לבצע הרמת מסך לחברה?

לא ניתן לבצע את הרמת המסך בכל מקרה, אלא במקרים מסוד מסוימים והם כאשר החברה עשתה שימוש רע באישיות המשפטית שלה וקיפחה נושה או הונתה אחרים, כאשר החברה פעלה תוך סיכון לא סביר ביכולתה לפרוע חובות, או כאשר החברה פעלה באופן שלמעשה פוגע בתכליתה. מדובר על מהלך חריג שכן לרוב בית המשפט לא שש לבצע פעולה כזו. 

דוגמאות לביצוע הרמת מסך

יש להדגיש ולומר כי בית המשפט נוקט באקט זה במקרים חריגים ביותר, אך לא חסרות דוגמאות למקרים חריגים מסוג זה. על פי סעיף 6 לחוק החברות כאשר נעשה שימוש לא ראוי בישות המשפטית הנפרדת של החברה ניתן לבצע הרמת מסך ויש לכך לא מעט דוגמאות. דוגמה אחת יכולה להית במצב בו קבוצת אנשים הם בעלי מניות בחברה והם מסתמכים בעיקר על מינוף החברה ולא משקיעים בה כספים. בצורה כזאת הם מסכנים רק את הכספים שהוכנסו על ידי הנושים ובית המשפט יכול בבוא העת לפסוק על פירוק חברה והרמת מסך. 

למה הרמת המסך גורמת? 

המטרה הראשונית של הרמת מסך היא להסיר את אותה הגנה ממנה נהנים בעלי המניות תוך הפיכתם לערבים אישית לחובות החברה. במקרה כזה לדוגמה, עובדים שלא מוצו מולם הזכויות זכאים להגיש תביעות אישיות כנגד בעלי המניות, למשל במקרים בהם לא שולם להם שכרם או שעבודתם הופסקה והם תובעים את מקום העבודה בטענות שונות. לעיתים בית המשפט יכול לפסוק שבעלי מניות לא זכאים לקבל את כספים בחזרה, לדוגמה כמו במצבים בהם סיפקו הלוואת בעלים לחברה, עד שהחברה מבצעת פריעה של כל התחייבויותיה לנושים. 

האם יש לכך משמעות מול מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ? 

עוד לפני פירוק חברה יש משמעותיות רבות להרמת המסך. לדוגמה, בחברות שחייבות בתשלום מס יכולות רשויות המס לתבוע את הכספים מבעלי השליטה או מבעלי המניות. במקרים מסוימים הרשויות יוכלו לעשות זאת גם בלי הרמת מסך כאשר מדובר על בעלי מניות המחזיקים ב-25% מכלל המניות בחברה. בכל המקרים הללו מומלץ להיות מיוצגים ומלווים על ידי חברה המתמחה בתחום.

תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

053-3543773