מהו הליך פירוק חברה משפחתית?

אל תתפשרו על מקצועיות, תנו למומחים שלנו לטפל בכם!

פירוק חברה משפחתיתחברה יכולה להיהפך לחברה משפחתית על פי פקודת מס הכנסה ועליה להגיש בקשה להיותה ככזו עד חודש לפני תום שנת המס לפקיד השומה. בהינתן אישור הבקשה ההכנסה או ההפסד של החברה עוברת לנישום המייצג. הליך ההעברה כולל בתוכו סוגיות מיסוי רבות עקב השינויים (כמו פטורים אישיים, היערכות מס ועוד).

כיום אנשים רבים בוחרים להשתמש במנגנונים של חברה משפחתית בכדי ליהנות אף מהטבות מס שונות. כך למעשה על פי פקודת מס הכנסה ניתן כיום לאפשר לבעל מניות להחליט כי החברה שבבעלותו תיהפך לחברה משפחתית לצורכי מס.

לכן אופן המיסוי יהיה כאילו זו הכנסתו של בעל המניות. בכך ניתן לבצע תכנוני מס שונים ותשלומים מופחתים על רווחים שונים. בהתאם לנסיבות האישיות של הבעלים, ניתן לתכנן את אופן המיסוי בצורה מיטיבית שתאפשר מיצוי מקסימאלי של היות החברה "חברה משפחתית".

שיקול דעתו של ביהמ"ש בפירוק חברה משפחתית

לעיתים קרובות נדרש בית המשפט להכריע בעניינם של חברות משפחתיות אשר מעוניינות להפסיק את פעילותם או להתפרק מרצונם.

הדבר יכול לנבוע מקשיים פיננסיים חיצוניים או אף חילוקי דעות פנימיים או סכסוכים. במקרים מעין אלו יש לבדוק האם החברה המשפחתית יכולה להמשיך להתקיים בהרכב בעלי המניות הנוכחי, ובמידה ולא והדבר אכן דורש פירוק, יש לבחון את אופן הפירוק.

בית המשפט יבחן את נסיבות המקרה ויכריע בהתאם לשיקול דעתו בכדי ליצור חלוקה הוגנת ככל האפשר של הצדדים בהליך הפירוק. במספר פסקי דין בית המשפט נקט בפתרון של תמחור על פני רכישת מניות של אחד הצדדים בכדי להגיע לתוצאה מקסימלית והוגנת ככל האפשר.

העברת הכנסות והפסדים אל הנישום המייצג בהליכי פירוק חברה משפחתית

בשורה של פסקי דין הבהיר בית המשפט העליון כי הרציונל שעמד מאחורי ההסדר של הוראות מוסד החברה המשפחתית בפקודת מס ההכנסה הייתה לשם עידוד הקמת חברות במיסוי דומה ליחידים.

על פי הפקודה ההכנסות וההפסדים של החברה המשפחתית מיוחסות אל הנישום המייצג ובכך חישובי המס יהיו על פי הקבוע בחוק עצמו (דהיינו בהתאמה של שיעורי מס על יחיד) בכדי שלא לנצל את הצדדים משני קצותיו.

לכן המסקנה המרכזית אליה הגיעו שופטי בית המשפט העליון כי בהליכי פירוק והעברה לנישום מייצג עליהם לדעת כי כשמחליטים בני המשפחה לפעול באמצעות המנגנון של חברה משפחתית – עליהם להיות מודעים לכפיפותם של המגבלות בדרך פעולה זו.

מניעה מוקדמת של הליכי הפירוק

כיום האנשים העוסקים והמומחים בתחום נוטים יותר ויותר להמליץ בפני מייסדי חברות משפחתיות לנקוט בצעדים מקדימים ככל האפשר בכדי למנוע סכנה לקיומו של העסק המשפחתי ומניעת נזקים מבחינת מיסוי.

לשם כך יש ליצור באמצעות גורמים משפטיים או מקצועיים בתחום מערכת הסכמים ברורים מראש אשר יעריכו את הסכנות הגלומות בהליך הפירוק.

מטבע הדברים יש להושיב את הצדדים השונים ובכך למנוע נזקים עתידיים וסרבול זמן מיותר (כמו למשל הסדרה של מנהל עיזבון בפטירת אחד מבעלי המניות אשר גוזל זמן רב בהליך הפירוק והחלוקה של הנכסים).

חברה משפחתית הינה כלי משפטי יעיל ושימושי לניהולה של חברה ולתכנוני מס אפקטיביים שלה.

עם זאת יש לזכור את ההשלכות החוקיות על היות החברה "חברה משפחתית" בעת הליכי פירוק הכפופים להוראות החוק לעניין זה ולפרשנות הפסיקה בסיטואציות מעין אלו.

מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי ומנוסה הבקיא בתחום, אשר יבחן את מכלול הנסיבות ויוכל להמליץ על דרך טיפול אופטימלית בהתאם לסוג המקרה ומטרות הלקוח.

פירוק חברה משפחתית
תוכן עניינים
אודותינו

החברה המובילה בארץ לייעוץ, ליווי ומידע בכל התחומים הקשורים לפירוק חברות!

מעל ל10 שנות ניסיון בתחום ומאות לקוחות מרוצים, השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

חייג עכשיו!